MURAL YANG MELAMBANGKAN SABAK BERNAM

0
 
Rasanya inilah satu-satunya mural berkonsepkan daya tarikan tempatan yang ada di Sabak Bernam ini. Kedudukannya betul-betul di dinding tepi pejabat Pos Sungai Besar. Mungkin ia dibuat bagi mencontohi Laluan Sejarah Kuala Selangor yang terletak di pekan lama Kuala Selangor.
 
Mural ini bermotifkan flora fauna, kebudayaan, dan cara hidup tempatan . 
 
1) Burung enggang. Sabak Bernam mempunyai Pusat Konservasi Burung Enggang di Kampung Belia 2, Hutan Simpan Sungai Karang. Kedudukan pusat konservasi ini merupakan laluan antara Sungai Panjang dengan Tanjong Malim.
 
2) Majoriti daripada penduduk Sabak Bernam terdiri daripada pesawah dan juga nelayan pesisir pantai. Watak seorang tua, jerami dan bot nelayan ditonjolkan di dalam mural bagi menunjukkan cara hidup orang tempatan.
 
3) Gambar Kelong Paradise ditonjolkan dengan baik di dalam mural ini. Kelong Paradise Waterfront Resort merupakan sebuah tempat tumpuan bagi pemancing atau lebih dikenali "kaki pancing". Kelong Paradise Waterfront Resort ini terletak kira-kira 15 batu nautika dari Sabak Bernam. Kelong Paradise Waterfront Resort juga merupakan lubuk ikan yang menjadi tumpuan kepada para pemancing. 
 
4) Gambar 2 buah rumah kayu yang mungkin boleh dikatakan sebagai inap desa atau homestay yang begitu banyak di Sabak Bernam ini. Homestay yang bercirikan kampung sambil dihiasi dengan pemandangan mempersonakan sawah padi serta pantai menjadi tarikan utama para penginap di sini .
 
Ini merupakan satu usaha yang baik dalam memperkenalkan Sabak Bernam menggunakan kaedah seni lukisan. Saya rasa kita boleh memperbanyakkan lagi kawasan yang mempunyai mural seperti ini dalam usaha memperkenalkan Sabak Bernam dalam bentuk lukisan.
 

 

 

Catat Ulasan

0Ulasan
Catat Ulasan (0)