LALUAN SENI PEKAN LAMA KUALA SELANGOR : PEMAPAR SEJARAH PANJANG KUALA SELANGOR

0

 

Mural yang menghiasi tepi sebuah bangunan  yang sangat cantik bertemakan bunga-bungaan dan rama-rama.

Saya dan keluarga saya sempat meneroka Laluan Seni Pekan Lama Kuala Selangor yang terletak di Lorong Belakang Jalan Raja Jalil, Pekan Lama Kuala Selangor. Kedudukan lorong ini betul-betul berada di hadapan Masjid Raja Lumu . Laluan ini dipenuhi dengan 15 jenis seni mural berasaskan warisan di dinding bangunan lama, dan lengkap dengan batu bata yang berwarna-warni sebagai tapak pejalan kaki.
 
Laluan lintasan kuda belang juga mendapat sentuhan seni

Terdapat beberapa karya seni yang menarik seperti Bunga Artistik oleh artis Izwan Rahimi, Fendi Rosli, dan Andi Syafie serta Lombong Bijih Timah oleh CO2 Mural. Beberapa artis dengan latar belakang berbeza seperti Fendigua, Husna Helmee dan Loque turut menyumbang kepada penghasilan mural yang unik dan indah di laluan ini. Semua karya seni yang dibuat ini berkaitan dengan sejarah dan juga kehidupan seharian masyarakat di Kuala Selangor. 
 
Lukisan mural bersaiz bangunan yang memaparkan gambar Masjid Lama Pekan Kuala Selangor sebelum diubahsuai pada tahun 2019 dan diberikan nama baru kepada Masjid Raja Lumu

Bolehlah sesiapa yang berminat untuk bergambar untuk mengunjungi tempat ini disamping melawat Masjid Raja Lumu, menaiki gerabak keretapi mini ke Bukit Malawati dan mengunjungi Muzium Sejarah Kuala Selangor yang semuanya terletak pada kawasan yang sama. 

Laluan Seni Pekan Lama Kuala Selangor yang memaparkan sejarah dan keindahan Kuala Selangor

Salah satu mural yang cantik dan menarik yang memaparkan salah satu watak  masyhur dalam kalangan penduduk Kuala Selangor, Makam Anak Dara

Watak-watak bersejarah diabadikan di dinding yang menjadi tatapan generasi yang ada pada hari ini.



Antara mural-mural yang menarik di laluan ini. Gambar cuplikan daripada internet



 
 
 

Catat Ulasan

0Ulasan
Catat Ulasan (0)